Khasiat Nanas/Nenas


Nanas membantu pencernaan protein dan mempercepatkan proses penyembuhan. Ini kerana buah ini kaya dengan enzim bromelain yang bergNanas membantu pencernaan protein dan mempercepatkan proses penyembuhan. Ini kerana buah ini kaya dengan enzim bromelain yang berguna untuk melegakan tekak dan membantu pencernaan.

Enzim ini mencerna protein di dalam makanan agar mudah diserap oleh tubuh. Bromelin juga membantu proses penyembuhan luka dan mengurangkan pembengkakan atau peradangan di dalam tubuh. Jadi, nanas menjadi pilihan terbaik kepada pesakit selepas menjalani penbedahan.

Selain itu, nanas mengandungi asid sitrik dan asid malic yang memberi rasa masam dan manis pada buahnya. Asid ini membuatkan nanas menjadi bahan makanan yang digunakan secara meluas dalam hidangan masam manis.

Kandungan asid aspartic yang cukup tinggi di dalam nanas berfungsi sebagai asid amino di dalam tubuh dan membantu proses metabolisme. Asid ini juga membantu membuang asid ammonia yang beracun dan berbahaya kepada sistem saraf pusat.

Hampir sama dengan pisang, nanas juga mengandungi serat yang berguna untuk membantu proses pencernaan, menurunkan kolestrol dalam darah dan mengurangkan risiko diabetes serta penyakit jantung.

Serat dari 150 gram nanas setara dengan separuh dari limau. Selain itu, kandungan vitamin dan mineral menjadikan sumber yang baik untuk vitamin C dan vitamin2 lain. Nanas juga mengandungi cystine yang berguna untuk pembentukan kulit dan rambut serta membantu melambatkan proses penuaan.

Namun, bagi sesetangah orang, memakan nanas yang terlalu banyak boleh menyebabkan sakit kepala kerana kerana nanas meningkatkan reaksi alergi kepada sesetengah orang. Untuk menghindari perkara ini, potong dan celupkan nanas di dalam air garam sebelum memakannya.

Powered by Blogger | Converted by BloggerTheme