Ampang + Penat + Bersiar-siar...

Kring…kring…kring..telefon bimbitku kedengaran hingga mengejutkan aku daripada lamunan. Ku menoleh ke arahnya, kemudian berfikir sejenak siapakah gerangan orangnya yang menelefonku. Ku terpinga-pinga apabila mendapati tiada paparan nama, yang ada cuma paparan nombor yang tidak ku kenali. Lantas ku menjawabnya perlahan..

Pemanggil : fiz, demo ko nih

Aku : yup, kawe la nih..guano?? sapo nih erk

Pemanggil : kawe la Azlan..demo free x mlm nih..

Aku : hmm kawe free jer

Azlan : kawe nk suh demo g cari maklumat kerjaya malam nih..leh ke x??

Aku : ok jer

Azlan : pergi dgn balqis ok..

Aku : ok..

Tidak lama kemudian, balqis menelefonku. Dia memberi arahan supaya bertolak awal daripada kolej kerana tempat yang hendak dituju agak jauh dan kami tidak mengenali tempat tersebut berada dalam kawasan mana. Selepas sembahyang maghrib, aku bercadang menaiki bas untuk berjumpa dengan Balqis namun hasratku terpaksa dibatalkan kerana Balqis menggesa ku supaya mengambil teksi. Namun ia agak berbaloi kerana kata Balqis, aku boleh menebus kembali duit tambang dengan pengarah projek.

Setelah sampai ke ruang legar rumah Balqis, aku cuba mencari dia namun dia tidak kelihatan. Dalam masa 25 minit kemudian, aku terlihat samar-samar kelibat seorang perempuan dan ku cuba meneka perempuan tersebut ialah Balqis. Tekaanku adalah tepat. Kemudian Balqis memberitahu bahawa Faizul akan turut serta bersama kami dan aku bermonolog dalaman ( ok juga macam itu kerana aku kurang biasa dengan Balqis).

Selepas kami bersedia untuk pergi ke tempat yang dituju, aku mula bertanya kepada Balqis. Ke manakah tempat yang hendak kita tuju sebenarnya. Kata dia, jalan melor kampung Ampang. Kemudian kami bercadang untuk ke stesen LRT Universiti dengan menaiki teksi. Selepas itu, kami mengambil LRT ke Ampang Park namun dalam perjalanan kami terpaksa turun di Masjid Jamek kerana pertukaran LRT serta pertukaran idea perjalanan yang direncanakan oleh Balqis, aku hanya menuruti sahaja.

Setelah pertukaran LRT, kami mengambil tiket ke Stesen Ampang. Terkejut juga apabila ku lihat tambang LRT ke Ampang iaitu RM5.60 sehala tetapi rupa-rupanya ku terlepas pandang, ia adalah tiket pergi dan balik. Gelabah juga aku seketika. Semasa di dalam LRT, kepalaku mula berpusing-pusing dan seperti mahu muntah namun ku gagahi juga. Akhirnya ku dan kawan-kawan berjaya sampai ke Ampang. Kami pun bercadang untuk mengambil teksi untuk ke Taman Melor namun pemandu teksi enggan menghantar kami ke sana kerana terdapat perarakan apa entah, aku dan kawan-kawan tidak faham. Terpaksa la kami bertiga jalan kaki ke Taman tersebut. Kalau nak cakap penat, bukan main penatnya kerana Taman tersebut agak jauh daripada stesen LRT. Jam menunjukkan pukul 9.10 malam, kami terus mencari taman tersebut sambil bertanya kepada orang sekeliling.

Akhirnya kami berjaya sampai ke Taman Melor, hajat kami sudah hampir tercapai. Tiba-tiba, salah seorang daripada kami bertanya “apakah alamat penuh tempat yang kita nk tuju”?? Balqis terpinga-pinga kerana dia tidak mengetahui alamat lengkap tempat yang hendak dituju. Kata dia, orang yang kita hendak jumpa tinggal di jalan Melor, kampung Melayu Ampang. Setelah diselidiki, jalan Melor mempunyai 4 lorong dan kami tidak pasti mana satu tempat yang hendak dituju. Balqis ada menelefon orang yang kami nak jumpa namun 50 kali panggilan ke nombor telefon beliau tidak berangkat. Kami mula panik. Sambil itu, kami pusing-pusing satu perumahan hingga kami terasa letih. Tidak lama kemudian, Balqis mula menyuarakan kekecewaan dan mengajak kami pulang. Dalam fikiranku, alang-alang sudah datang carilah sampai dapat. Namun begitu, ku terpaksa akur dengan Balqis yang mendapat sokongan Faizul supaya balik.

Dalam perjalanan balik, kami bercadang mengambil teksi sekali lagi untuk ke stesen LRT dan kami berjaya menahan sebuah teksi. Di dalam teksi terdapat dua kejadian yang agak mennggelikan hatiku. Kejadian pertama ialah semasa aku naik, aku tidak sedar terdapat satu bungkusan kecil di atas kerusi sebelah pemandu. Kemudian pemandu teksi memberitahu kepadaku, kalau tidak silap abang ada letak bungkusan dekat kerusi yang adik duduki. Kemudian aku meraba di belakang ********ku, terdapat satu bungkusan yang agak bersuhu suam-suam. Kemudianku ku bertanya balik kepada pemandu teksi, ini nasi abang yer, lantas beliau menjawabnya “ya nasi abang, dinner abang”. Kemudian aku terdengar kawan-kawanku tergelak besar denganku dan lantas hatiku rasa geli sangat-sangat. ku lihat pemandu teksi hanya tersenyum sahaja.

Kejadian kedua di dalam teksi ialah akibat keboringan memandu, pemandu teksi cuba bersembang dengan kami. Kami apa lagi, layan la pemandu teksi tersebut. Tidak lama kemudian, kami baru perasan bahawa percakapan pemandu teksi tersebut agak laju dan kadang-kadang kata-kata yang diucapkan tidak kena dengan topik yang kami bincangkan. Aku mula memonolog, pada fikiranku abang ini sesuai menjadi ejen insuran kerana percakapan dia lancar tetapi kena ubah dari segi jawapan supaya menjawab soalan. Setelah sampai ke stesen LRT, kami meminta resit daripada pemandu teksi tersebut untuk dijadikan sebagai bukti apabila mahu menuntut wang kami kembali dengan pengarah projek.

Semasa di dalam LRT, kami membelek-belek satu persatu resit yang kami kumpul. Dalam banyak-banyak resit, terdapat satu resit yang membuatkan kami bertiga geli hati. Apa tidaknya, amount atau tambang teksi yang kami naiki tadi menunjukkan sebanyak RM 4000 lebih sedangkan tambang yang dikenakan RM 8.80. kami mula berlawak dengan modal tiket tersebut. Oleh kerana resit tersebut milik aku, aku cuba berlawak aku akan tuntut sebanyak RM 4000 dengan pengarah projek. Kemudian kami bertiga ketawa terbahak-bahak sampai tidak menghiraukan penumpang LRT yang lain. Setelah aku selidiki, resit tersebut menunjukkan perjalanan sejauh 2340 kilometer dan bermula dari tahun 2000 hingga 17hb Oktober 2009. sebagai bukti, aku akan lampirkan resit tersebut tetapi aku terlupa untuk mengambil gambar resit tersebut. Lain kali aku akan tangkap gambar resit tersebut.

Sekian..

InCoMe..SaMbunGan EpiSOD 2..

Assalammualaikum dan salam 1 Malaysia.

Pernahkah anda membaca post aku sebelum ini yang bertajuk INCOME?? Jika anda tidak pernah membacanya, sila baca untuk maklumat lebih jelas tentang coretan yang aku hendak coretkan di sini. Hal ini kerana ia mempunyai kaitan atau boleh dianggap sebagai sambungan kepada ‘entry’ yang lepas.

Seperti anda sedia maklum ( bagi mereka yang sudah membaca ‘entry’ bertajuk INCOME) , aku telah mengumpul pendapatan melalui pengiklanan ADvertlets sebanyak RM 300 lebih dan sekarang ia sudah menjangkau RM 450. namun begitu, aku terpaksa menebus sebanyak RM 300 kerana desakan daripada beberapa faktor.

Faktor utama yang mendorong untuk aku cash ialah untuk melihat sejauh mana kebenaran pihak ADvertlets serius dalam pembayaran cek terhadap para pemblogger yang menjana pendapatan melalui iklan ADvertlets. Lagi pun, aku turut tidak sabar untuk menerima cek daripada mereka. Jika benar, aku akan buktikan dengan melampirkan cek yang akan aku perolehi nanti.

Faktor kedua ialah desakan daripada kawan-kawan. Setelah aku bercerita tentang ADvertlets kepada mereka khususnya para mengikut blog aku, mereka seakan-akan kurang pasti kesahihan ADvertlets untuk membuat pembayaran kepada para pemblogger. Kawan-kawanku seakan was-was kerana untuk mendaftar pengiklanan advertlets adalah percuma sedangkan advertlets mampu memberikan pulangan yang agak lumayan kepada ahlinya. Namun begitu, aku tidaklah merasa hairan kerana sudah menjadi kebiasaan sesuatu pengiklanan produk menelan belanja berjutaan ringgit untuk mempromosikannya.

Akhir sekali, aku akan lampirkan baki terkini akaun ADvertlets aku.

Comments Links to this post

USUL..

salam..

Alhamdulilah berjumpa lagi kita dalam rancangan “bersama mr.beloved”. Pada hari ini tidak ada perkara yang menarik nak aku ceritakan cuma terdapat beberapa usul atau cadangan kawan aku untuk melakukan aktiviti pada petang yang hening ini. Antara usul atau cadangan kawan aku untuk aktiviti petang ini ialah bersenam atau ‘joging’ keliling satu UM. Cadangan itu sangat menarik kerana sudah lama aku tidak bersenam. Maka cadangan tersebut boleh dipertimbangkan, lagipun badan aku sudah semakin berisi ibarat ‘bluehippo”.

Selain aktiviti bersenam, pada petang ni mungkin aku akan berjumpa dengan sahabatku yang datang dari US Malaysia (USM). Tujuan beliau datang ke UM bukan semata-mata nak berjumpa aku tetapi kedatangan beliau adalah untuk mempersembahkan pementasan teater Tok Janggut. Tidak sabar rasanya nak menonton lakonan beliau kerana sebelum ini aku kenal beliau adalah seorang yang sangat pemalu tetapi tidak sangka sekarang beliau mampu berlakon. Pementasan teater ini akan dipersembahkan di Kolej 12, UM pada jam 8.45 malam ini. Aku ada mengajak kawan-kawanku untuk turut serta tetapi ramai yang menolak, alasan mereka sibuk dengan tugasan. Tetapi perkara ini tidak membantutkan hasratku untuk pergi menontonnya. Tunggu aku di sana wahai sahabatku, Mat Shahrul !!..

InCoMe..

Salam sejahtera ke atas kamu..

Sudah begitu lama aku tidak mengemaskini blog aku ini dan malam ini terdetik dihati untuk aku cuba membuat entry baru. Baiklah malam ini aku mahu berkongsi sedikit informasi tentang perkembangan bisnes pengiklanan yang sedang aku jalankan sekarang ini. Seperti sedia maklum, aku ada mengiklankan iklan dalam blog melalui ADVERTLETS. Prestasi pendapatan yang aku perolehi amatlah memberangsangkan dan membuatkan aku sangat teruja.

Sekarang pendapatan aku sudah melepasi tahap minima untuk membuat penebusan. Syarat minima untuk membuat penebusan adalah sebanyak RM 100. Namun begitu, aku belum bersedia lagi untuk membuat penebusan. Mungkin aku akan kumpul sampai RM 1000, baru aku mahu buat penebusan. Lagipun proses pembayaran cek ADVERTLETS mengambil masa lebih kurang 30 hingga 45 hari dan perkara ini agak mengecewakan aku sedikit. Kenapakah proses pembayaran mengambil masa yang lama??

Kadang-kadang timbul keraguan dalam hati ini, adakah ADvertlets akan membayar kepada pemblogger yang mengiklankan iklan mereka??

Namun tadi aku berkesempatan untuk membuka satu blog dan isi kandungannya menunjukkan pemilik blog tersebut telah menerima cek daripada ADVERTLETS.

Akhir sekali, tanpa segan silu aku akan melampirkan akaun ADvertlets aku







p/s : pic akaun advertlets agak kabur cz aku kurang mahir mengeditnya..jumlah baki terkumpul RM 315 something..



JaWaTAN KoSonG UnTUk ANda..

Minat dalam bidang PERTAHANAN?

Bantu skuad negara dalam membanteras jenayah.

Syarat-syarat:
1. Bumiputra dan bukan bumiputra
2. Tidak Rabun Warna
3. Kelayakan Minimum SPM
4. Berumur diantara 18-30 tahun

Kelebihan:
1. Kerja di bawah kerajaan
2. Gaji pokok : RM1800
3. Elaun bulanan (Cola) : RM300
4. Elaun penginapan RM300
5. Uniform: RM450
6. Dobi RM200
7. Percuma kursus mempertahankan diri
8. Kenaikan pangkat secara lantikan dari ketua unit jawatan dan mengambil ujian khas

Sekiranya berminat sila hadir pada sesi temuduga dan dikehendaki membawa kad pengenalan diri serta gambar berukuran passport pada 30 NOV 2009 di Jabatan Pertahanan Awam.

Bagi yang berkelayakan uniform akan diberikan 3 pasang setiap seorang dan kelengkapan lain (lengkap) serta perlu melaporkan diri 60 hari dari surat tawaran jawatan.


LAMPIRAN SILA KE BAWAH.








Jawatan:
1. Power Rangers
2. Kamen Riders
3. Ultraman
4. Sailormoon (wanita shj)
5.SURIA BAJU HITAM (Cawangan Jepun)




p/s : entry ini dipetik daripada syarikat http://ameeraedora.blogspot.com

Comments Links to this post

RaJa PArit..

Salam sejahtera dan salam 1 Malaysia..

Keadaan cuaca hari ini begitu panas sekali membuatkan aku terlentok beberapa kali. Alangkah bestnya jika dapat mandi sungai atau jeram, aku mengelamum sendirian. Sedang aku mengelamum, teringat pula hobi waktu aku sekolah rendah dahulu. Ketika itu, pada waktu petang aku dan kawan-kawan akan mandi parit di hujung kampung. Sebenarnya terdapat 3 tempat mandi parit tetapi aku hanya memilih untuk mandi di hujung kampung kerana kawasan tersebut agak cetek berbanding kawasan lain.

Nak dijadikan cerita, ada satu ketika ada cikgu displin membuat tinjauan terhadap pelajar yang mandi parit. Kata beliau, kegiatan mandi parit tidak digalakkan sama sekali kerana ia mungkin membahayakan nyawa jika berlaku kejadian lemas. Pada waktu operasi tersebut, aku telah tertangkap dan sebagai hukumannya aku dirotan pada hari keesokannya di hadapan perhimpunan dan terus aku diberi gelaran sebagai RAJA PARIT. Apa pendapat anda dengan gelaran ini??

Kini aku cuba mengimbas kenangan-kenangan lama. Kadang-kadang ia membuatkan aku tersenyum sendirian kerana begitu banyak kenangan manis semasa aku sekolah rendah dam sekolah menengah. Semua kenangan tersebut tidak akan aku lupakan sampai ke akhir hayatku.

p/s : PARIT adalah tempat alternatif yang sesuai bagi mereka yang mahu belajar berenang selain daripada jeram dan anak sungai. Harap maklum..

Comments Links to this post

CiNTA DuSTa..

Salam sejahtera dan salam 1 Malaysia..

Adakah anda pernah mendengar “cinta dusta”?? perkara ini begitu menarik jika kita kupas secara lebih mendalam. Aku begitu berminat untuk membicarakan tentang topik ini apabila ada kawan aku yang begitu kecewa dengan seorang perempuan kerana cintanya telah didustai. Oleh kerana aku tiada kerja pada waktu tersebut, aku berkesempatan untuk mendengar luahan hati beliau. Untuk pengetahuan anda, aku begitu berminat mendengar masalah atau luahan hati orang kerana ia boleh dijadikan iktibar atau panduan apabila aku mengalami nasib yang serupa.

Kisahnya begini, suatu hari kawan aku didatangi seorang perempuan yang begitu menarik. Sememangnya perempuan tersebut agak cantik dan menjadi tumpuan setiap mata lelaki yang memandangnya. Selepas berkenalan dengan perempuan tersebut, mereka agak intim sehingga menimbulkan rasa cemburu apabila ada mata yang melihatnya. Kemudian kawan aku meluahkan hati beliau pada waktu tersebut, beliau amat menyintai dan menyayangi perempuan tersebut. Sebagai kawan, aku tumpang gembira dengan beliau walaupun kadang-kadang aku turut cemburu dengan beliau. Pada suatu hari, diibaratkan “ku sangka panas hingga ke petang, rupanya hujan ditengahhari” kawan aku telah mengetahui niat sebenar perempuan tersebut. Perempuan itu kemudiannya mengaku bahawa dia hanya berpura-pura menyintai dan menyayangi kawan aku. Mengapa begitu tergamak perempuan tersebut memperlakukan kawan aku begitu sekali?? Jawapan yang diberikan perempuan itu mudah, “aku ingin membalas dendam kepada setiap lelaki yang aku dampingi kerana mereka adalah jahat dan tidak guna”.

Melihat kepada kawanku, aku sungguh rasa bersimpati terhadap beliau. Aku cuba memujuk beliau “hey kawan !! bunga bukan sekuntum la”. Kemudian aku lihat kawan aku mula kembali bersemangat dan kemudian beliau berkata “tiada gunanya kita terlalu kecewa kerana seorang perempuan yang tidak benar-benar menyintai kita seadanya”. Tuhan itu adil, jika Dia tidak memberikan sesuatu kemahuan kita, Dia akan memberikan sesuatu yang lebih baik daripada kemahuan kita. InsyaAllah.

P/s :
1. Pada pandangan aku, kita sebagai manusia jangan hanya melihat sesuatu dengan kecantikan luaran sahaja tetapi kita juga perlu melihat kecantikan dalaman sesungguhnya kecantikan luaran adalah tidak kekal tetapi kecantikan dalaman akan kekal sampai ke akhir hayat..

2. Perlu diingatkan, bukan semua lelaki adalah jahat. jangan kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.

MaLAng + PerSOALan..

Salam sejahtera dan salam 1 Malaysia..

Hari ini aku mahu menceritakan tentang kejadian malang yang menimpa diri ini. Waktu kejadian ini sekitar 2 hari yang lepas. Baiklah aku mulakan dengan kejadian malang yang pertama. Kisahnya bermula apabila aku sampai ke Kuala Lumpur. Waktu itu aku hanya berkeseorangan dan tiada teman untuk pulang ke kampus. Kebetulan waktu aku sampai hari sudah nak cerah, maka aku bercadang untuk menaiki LRT. Pada waktu tersebut, aku memonolog sendiri, jika aku ambil teksi adalah membazir kerana barang aku hanya sedikit, lagipun aku teringat pesanan kakak aku supaya berjimat. Tetapi untuk pengetahuan anda semua, aku ni memang jimat tetapi bukannya aku kedekut taw.

Berbalik kepada cerita asal, setelah aku sampai ke Stesen LRT Universiti, sekali lagi aku cuba membuat pilihan sama ada menelefon kawan, menaiki teksi atau menaiki bas rapid. Pilihan untuk menaiki teksi, aku tolak mentah-mentah. Kemudian aku telefon kawan untuk mengambil aku tetapi dia ada kerja dan menyuruh aku menaiki teksi.

Kini aku tidak mempunyai pilihan lain, pilihan yang tinggal ialah menaiki bas rapid. Kejadian malangnya ialah ketika aku mahu menaiki bas, aku baru sedar yang aku tidak mempunyai wang kecil. Dengan itu aku memasukkan RM5 sekeping ke kotak yang disediakan dan berharap mendapat baki daripada pemandu bas. Namun sangkaan aku meleset sama sekali dan harapan tinggal harapan, pemandu bas enggan memberikan wang baki kepada aku sedangkan tambang hanya RM1. aku cuba mendapatkan baki tetapi beliau mangatakan seperti berikut : “ sape suh ko letak RM5?? Kalau ko letak RM10 pun aku xkan bagi bakinya “. Bertapa sakit hatinya aku mendengar kata-kata beliau. Aku pun berlalu dan kerana sakit hati, aku tidak akan menghalalkan duit tersebut. Tetapi kekadang terfikir, apakah salahnya kalau aku menghalalkan duit tersebut. Betul tak??

Bercakap tentang BAS RAPID, ada satu persoalan yang ingin aku utarakan “siapakah yang patut dipersalahkan akibat kenaikan tambang BAS RAPID??” jika dahulu boleh menggunakan tiket yang sama untuk berulang alik ke MIDVALLEY tetapi kini sekali naik dikenakan tambang RM 1 dan bermakna tambang ke MIDVALLEY pergi-baik RM 4 daripada UM. Apakah pendapat anda??

* tiket yang sama = RM 1

p/s : perlu diingatkan bahawa jika anda mahu menaiki bas Rapid, sila sediakan duit kecil sebanyak RM 1

Di HaRi LebARAn..

Salam sejahtera dan salam 1 Malaysia..

Setelah sekian lama menyepikan diri selama 2 minggu, kini aku kembali untuk berblogger. Aku bukannya sengaja menyepikan diri tetapi aku sebenarnya pulang ke kampung untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri bersama keluarga tersayang.

Kemeriahan 1 Syawal amat terasa kerana ramai sanak saudara aku yang pulang kampung dan kami berkumpul di rumah tok mek. Pada tahun ini, aku dan sepupu tidak menyambut malam raya dengan dentuman mercun seperti tahun-tahun sebelumnya. Kami hanya melihat jiran tetangga yang bermain mercun serta budak-budak kecil yang bermain bunga api. Sungguh indah saat itu dan ia mengingatkan kami kepada nostalgia semasa kami kecil. Semasa kecil, malam raya dianggap tidak lengkap jika tiada bunga api dan mercun walaupun ia bukannya berasal daripada budaya masyarakat Melayu.

Dalam menyambut Hari Raya, mesti tidak lengkap tanpa baju raya. Betul tak?? Tahun ini kami sekeluarga tidak mempunyai tema warna baju yang khusus, maka masing-masing boleh memilih warna kegemaran. Di sini aku mahu mengucapkan terima kasih kepada kak Sophia kerana telah membelikan aku seluar jean dan t-shirt. Namun begitu, aku merasakan tidak lengkap jika tiada sepasang baju Melayu baru untuk beraya. Oleh itu, aku bersama kawan-kawan menjelajah bandar Kota Bharu untuk mencari sepasang baju Melayu. Pada tahun ini aku berhajat mahu mengenakan sepasang baju Melayu berwarna hitam tetapi hajat tersebut tidak tertunai kerana rata-rata kedai yang aku kunjungi sudah kehabisan stok warna hitam. Akhirnya aku terpaksa membeli baju Melayu berwarna Blue Black.

Jika beraya, tidak lengkap jika tidak menerima duit raya kan bagi kanak-kanak. Di sini aku mahu meminta maaf kepada sanak saudara aku yang kecil kerana tidak dapat memberikan duit raya. Al maklum la, aku masih belajar. Tanpa disangka, aku telah mendapat duit raya daripada sanak saudara aku yang telah bekerja. Tanpa segan silu aku menerimanya. Rezeki jangan ditolak, betul tak??

Akhir sekali, aku akan lampirkan beberapa gambar yang aku snap semasa hari raya.



Powered by Blogger | Converted by BloggerTheme