MaLAng + PerSOALan..

Salam sejahtera dan salam 1 Malaysia..

Hari ini aku mahu menceritakan tentang kejadian malang yang menimpa diri ini. Waktu kejadian ini sekitar 2 hari yang lepas. Baiklah aku mulakan dengan kejadian malang yang pertama. Kisahnya bermula apabila aku sampai ke Kuala Lumpur. Waktu itu aku hanya berkeseorangan dan tiada teman untuk pulang ke kampus. Kebetulan waktu aku sampai hari sudah nak cerah, maka aku bercadang untuk menaiki LRT. Pada waktu tersebut, aku memonolog sendiri, jika aku ambil teksi adalah membazir kerana barang aku hanya sedikit, lagipun aku teringat pesanan kakak aku supaya berjimat. Tetapi untuk pengetahuan anda semua, aku ni memang jimat tetapi bukannya aku kedekut taw.

Berbalik kepada cerita asal, setelah aku sampai ke Stesen LRT Universiti, sekali lagi aku cuba membuat pilihan sama ada menelefon kawan, menaiki teksi atau menaiki bas rapid. Pilihan untuk menaiki teksi, aku tolak mentah-mentah. Kemudian aku telefon kawan untuk mengambil aku tetapi dia ada kerja dan menyuruh aku menaiki teksi.

Kini aku tidak mempunyai pilihan lain, pilihan yang tinggal ialah menaiki bas rapid. Kejadian malangnya ialah ketika aku mahu menaiki bas, aku baru sedar yang aku tidak mempunyai wang kecil. Dengan itu aku memasukkan RM5 sekeping ke kotak yang disediakan dan berharap mendapat baki daripada pemandu bas. Namun sangkaan aku meleset sama sekali dan harapan tinggal harapan, pemandu bas enggan memberikan wang baki kepada aku sedangkan tambang hanya RM1. aku cuba mendapatkan baki tetapi beliau mangatakan seperti berikut : “ sape suh ko letak RM5?? Kalau ko letak RM10 pun aku xkan bagi bakinya “. Bertapa sakit hatinya aku mendengar kata-kata beliau. Aku pun berlalu dan kerana sakit hati, aku tidak akan menghalalkan duit tersebut. Tetapi kekadang terfikir, apakah salahnya kalau aku menghalalkan duit tersebut. Betul tak??

Bercakap tentang BAS RAPID, ada satu persoalan yang ingin aku utarakan “siapakah yang patut dipersalahkan akibat kenaikan tambang BAS RAPID??” jika dahulu boleh menggunakan tiket yang sama untuk berulang alik ke MIDVALLEY tetapi kini sekali naik dikenakan tambang RM 1 dan bermakna tambang ke MIDVALLEY pergi-baik RM 4 daripada UM. Apakah pendapat anda??

* tiket yang sama = RM 1

p/s : perlu diingatkan bahawa jika anda mahu menaiki bas Rapid, sila sediakan duit kecil sebanyak RM 1

2 Response to "MaLAng + PerSOALan.."

  1. xsape perlu dipersalahkn...terima je lerr...hehe.

    fiz da halalkn ke blum duit baki tu?? halalkn la yerr...sian kt ank bini dia...

    hmm kena cari jgk sape yg bersalah..
    klu nak naikkan tambang..agak2 la
    kenaikan sebanyak 4 kali ganda dengan tambang asal..huhu

    hmm sy dh halalkan la..hehe

Powered by Blogger | Converted by BloggerTheme