Al-FATIHAH buat TEMAN kita..SITI SUHADA MOHAMMAD

KERETA Produa Kelisa remuk berlanggar dengan van muatan barang ekspres KTMB di KM 12.5 Jalan Gua Musang - Kuala Lipis, semalam.

Kereta bertembung lori ketika hendak pulang kampung bertemu keluarga

GUA MUSANG: Lima beradik dalam perjalanan pulang ke kampung untuk berbuka puasa bersama keluarga, cedera parah apabila kereta Perodua Kelisa yang mereka naiki bertembung dengan lori hantaran ekspres Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) di Kilometer 12.5 Jalan Gua Musang - Kuala Lipis, dekat sini, petang semalam.

Kejadian jam 4.10 petang itu juga menyebabkan pemandunya, Mohd Riza Mohamad, 29, tersempit hampir setengah jam di tempat duduknya dalam keadaan berlumuran darah sebelum berjaya dikeluarkan dengan bantuan sepasukan anggota bomba. Mohd Riza dan empat adik-beradiknya iaitu Roslina, 37; Siti Rohayu, 24; Suhada, 22 dan Azureen yang tidak diketahui umurnya kini dirawat Hospital Gua Musang. Semua mangsa berasal dari Pasir Mas. Bagaimanapun, pemandu lori, Mohd Nor Daud, 41, tidak mengalami sebarang kecederaan.

Ketika ditemui di tempat kejadian, Mohd Nor berkata, kejadian itu berlaku dalam keadaan hujan renyai-renyai di kawasan menuruni bukit sebelum kenderaan yang dipandunya bertembung dengan kereta dinaiki lima mangsa.


“Saya memandu lori menaiki bukit dan terpaksa memberhentikan kenderaan apabila melihat Perodua Kelisa yang dinaiki lima beradik itu terbabas ketika menuruni bukit dan memasuki laluan saya. “Selepas itu, van yang saya pandu itu terus dirempuh kereta terbabit hingga kenderaan saya bergerak ke tepi jalan sementara kenderaan dinaiki mangsa pula berpusing ke tepi penghadang jalan,” katanya.Mohd Nor berkata, beliau mengucap panjang apabila melihat kelima-lima beradik itu berlumuran darah dalam keadaan tidak sedarkan diri sebelum meminta bantuan orang ramai yang kebetulan melalui laluan berkenaan bagi mengeluarkan mangsa. “Saya seperti tidak berdaya untuk memberi bantuan kerana trauma melihat kemalangan ngeri itu depan mata,” katanya.

Sementara itu, Pemangku Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Aziz Hassan, ketika dihubungi mengesahkan mengenai kejadian itu dan semua lima beradik terbabit kini menerima rawatan di HGM termasuk pemandu kereta yang kritikal. Beliau berkata, lima beradik itu dikatakan dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Pasir Mas sebelum bertembung dengan lori membawa barang ekspres KTMB yang dalam perjalanan dari Wakaf Bharu, Tumpat ke Kuala Lumpur.
“Pemandu kereta itu dipercayai gagal mengawal kenderaan ketika menuruni bukit menyebabkan terbabas memasuki laluan bertentangan hingga bertembung dengan lori berkenaan,” katanya.

Arwah Siti Suhada Mohammad
Pelajar Jabatan Kesusasteraan
Akademi Pengajian Melayu
Universiti Malaya

Comments Links to this post

KeHiLAnGAn YaNg KemBALi PuLAng..

Ke mana hilangnya mr.beloved dalam masa dua minggu sebelum ni?? Semuanya terungkai cz mr.beloved sendiri yang akan mendedahkan ke mana hilangnya beliau. Beliau sebenarnya tidak hilang ke mana pun, cuma beliau pulang ke kampung sempena cuti mid sem. Untuk pengetahuan korang, cuti mid sem hanya selama satu minggu tapi mr.beloved telah mengandakan cuti mid sem beliau kepada dua minggu..dashyat kan beliau..

Kata beliau, alang2 cuti biar ler lama ckit baru puas hati. Tapi sedarkah beliau bahawa beliau telah ponteng kelas selama seminggu?? Menurut beliau, beliau tahu akan keadaan tersebut tetapi beliau cakap beliau tiada pilihan kerana beliau ingin menyambut kedatangan ramadhan bersama keluarganya lebih lama. Menurut beliau lagi, semasa berada di kampung beliau letih hendak menjawab pertanyaan orang kampung serta jiran tetangga “kenape kamo masih berada dirumah sedangkan orang lain dah pulang ke kampus”..adakah beliau terkena penyakit “homesick’?? maybe yer atau tidak.

Kini beliau dah kembali pulang ke kampus ( tadi baru sampai, penat pun xhilang lagi ). Beliau cuba kembali dgn niat dan azam yang baru namun apa yang dapat dilihat beliau masih ditakuk yang lama. Kata orang, seseorang tidak akan berubah selagi dia sendiri tidak mahu berubah. So, beliau harus perbetulkan niat beliau untuk berubah..k chayok2..aja2 fighting

Comments Links to this post

KeHiLAnGAn..

Kini aku merasa kehilangannya..

Hidupku tidak seperti dulu lagi..

Tanpanya hidupku menjadi tidak keruan..


Semasa kita bersama, aku akui aku tidak menghargaimu..

Tapi semenjak kehilangan mu, aku mula sedar yang kau amat berharga..


Kini pada waktu-waktu tertentu, aku pasti mengenangkan mu..

Betapa pentingnya dirimu kepada diriku..

Aku cuba mencari penganti dirimu namun sia-sia kerana dirimu begitu sempurna..


Tatkala aku mengenangkan dirimu, aku rasa bersalah kerana semasa kita bersama

Aku sering kali mengabaikan dirimu..

Sekarang aku rasa amat menyesal…

Tapi adakah penyesalan akan mengembalikannya??

Ya jika diizinkan Allah untuk dipertemukan kembali dengannya..

& aku sentiasa berharap dia akan kembali kepadaku..

Di saat aku menaip entry ini, jam menunjukkan pukul 1

& perutku mulai rasa lapar..

Tetapi apa kan daya, tanpa dirinya aku tidak dapat mengambil makanan kat dewan makan

Ke mana hilangnya dirimu, OH KAD MAKAN KU…

Aku kini merinduimu..



p/s : kekadang kita xpenah nak menghargai apa yang kita ada,

moralnya ialah bersyukur dan hargailah benda yang kita miliki..

jangan nanti kehilangannya, baru kita menyedari ia amat penting bagi kita..

PenCArian SaTu PenGALAMan : Emas Di KAki LimA

Sejarah Asal Usul Pasir Mas

Mengikut sejarah kewujudan Pasir Mas, sebuah penempatan telah dibuka oleh Che Leh Ismail atau lebih dikenali sebagai Che Leh Tok Pendekar. Beliau telah dipaksa ke Pasir Mas setelah tanahnya di Kota Bharu diambil alih oleh Sultan bagi tujuan membina istana. Pada masa itu, terdapat seorang guru agama dari Bachok, datang untuk mengajar kelas keagamaan di Pasir Mas.

Guru agama itu kemudiannya pulang semula ke Bachok setelah selesai mengajar tetapi selang beberapa hari setelah kepulangan guru itu, secara tiba-tiba muncul 3 biji mangkuk emas dari dalam semak. Mangkuk ini kemudiannya berpusing membentuk pusar di sekitar semak dan secara tidak langsung, penduduk yang melihat kejadian itu menjerit ‘Mas! Mas!’. Perkataan pasir terbit kerana berdekatan penempatan yang terletak di tebing sungai Kelantan, terdapat beberapa longgokkan pasir sehingga membentuk padang yang luas. Pasir Mas adalah cantuman dari perkataan Pasir dan Mas.


Perkara yang menarik yang ingin tonjolkan penulis ialah berkaitan dengan statement bahawa ‘Bandar Pasir Mas merupakan bandar termewah di Kelantan’

Statement ini dibuktikan apabila melihat kepada aktiviti aktiviti jual beli emas agak unik di Pasir Mas, Kelantan. Ini kerana ia lebih banyak dilakukan di kaki lima kedai berbanding di dalam kedai emas sendiri.

Pada suatu ketika, penulis mahu melakukan transaksi wang ke bank BSN Pasir Mas tetapi dalam perjalanan penulis telah disapa oleh seorang peniaga emas wanita. ‘Adik, nok jua mas ke tak?’ Penulis berkesempatan untuk menyahut sapaan tersebut sambil tersenyum. Penulis sempat menoleh kearah mejanya, dia sekadar meletakkan sebuah meja di depan sebuah farmasi dan meletakkan papan tanda – ‘Di sini ada membeli emas, berlian dan surat pajak gadai’. Melalui pemerhatian penulis, pada kebanyakan masa pertanyaannya atau sapaan tadi mendapat reaksi positif daripada wanita yang lalu lalang. Mereka tanpa segan silu datang dan bertanyakan harga emas semasa. Sebaik mereka menunjukkan barang kemas, Che Som yang lebih mesra disapa Kak Som mengeluarkan pula alat penimbang mudah alih miliknya dari dalam laci meja.

Bukan peniaga emas sahaja yang menjadi tarikan di pekan ini. Melewati pasar besar tua Pasir Mas dan Pasar Munduk yang mengapit rel kereta api, cubalah hidangan yang jarang dapat ditemui di tempat lain seperti etak dan cucur sira.

Harga makanan segar atau keringnya lebih murah. Di pasar terbuka itu juga terdapat sebuah gerai yang turut membuat demonstrasi menghasilkan gelang kristal dalam pelbagai corak dan rekaan.


Alang-alang di sini, jangan terlepas melihat sebuah bangunan dua tingkat berwarna hijau bersulam warna emas dan mendapat sentuhan seni bina berunsur Siam.

Itulah kediaman Hajah Wan Sabariah dan Haji Ismail yang memang cukup terkenal di Kelantan sebagai pengusaha serunding dan dodol.








KateGORi PeLAJar GaGAL..

Terdapat empat kategori pelajar gagal:

1. Pelajar yang memang rajin belajar dan berusaha tetapi gagal. Biasanya mereka gagal untuk dapat ‘Straight A’. Itulah istilah gagal bagi mereka.

2. Pelajar yang memang tidak berusaha dan malas belajar lalu gagal. Malah ada yang telah menjangkakan kegagalan mereka dari awal lagi. Ini berlaku kerana masalah sikap, pergaulan, terlalu mahu berseronok, masalah keluarga dsb. Mereka perlu dikaunseling dan perlu ikuti program motivasi atau pemulihan.

3. Pelajar yang gagal sebab tidak berkemampuan untuk cemerlang dalam akademik. Ini disebabkan kebolehan dan potensinya adalah dalam bidang dan jurusan yang lain. Ada pelajar yang telah berusaha tetapi memang kemampuannya setakat itu sahaja.

4. Pelajar yang sengaja menggagalkan dirinya atas alasan-alasan peribadi seperti sebagai tanda protes atas masalah yang wujud antara ibu bapa kononnya padan dengan muka mereka. Kumpulan pelajar sebegini memang perlu dibantu melalui sesi kaunseling. Untuk bangkit dari kegagalan ini, pelajar perlu jujur dan ikhlas menganalisa diri mereka sebab-sebab dan punca kegagalan itu.


Kalau memang sudah berusaha tetapi gagal maka:

- Mungkin terlalu ‘overconfident’ hingga menyebabkan berlaku kecuaian ketika menjawab soalan. Oleh itu pelajar perlu belajar dari pengalaman ini dan perlu semak jawapan banyak kali. Pelajar perlu ingat kesilapan memang boleh berlaku dalam peperiksaan.

- Gagal sebab tidak tahu teknik dan strategi peperiksaan peperiksaan. Pelajar perlu ikuti program Motivasi dan Kemahiran Belajar.

- Pelajar perlu Belajar Cara Jatuh. Ada pelajar yang ambil tindakan di luar akal fikiran yang waras hingga dulu ada kes pelajar yang bunuh diri disebabkan gagal dalam peperiksaan. Gagal dalam peperiksaan bukannya gagal dalam kehidupan. Sebab itu pelajar perlu belajar cara jatuh dengan cara:

  • Terima hakikat tidak semua orang mampu dapat semua A
  • Terima hakikat bakat dan kebolehan kita ada ditempat lain
  • Ingat manusia hanya mampu berusaha keputusan tetap di tangan Tuhan
  • Jadikan kegagalan itu sebagai ‘Stepping Stone’ bukannya ‘Stopping Stone’.
  • Mula belajar dari awal tahun dan jangan tangguh menyelesaikan setiap perkara yang tidak difahami.

Comments Links to this post

More than friends


What are we?
you and me
we're not together
and yet we take care of
each other
guess we're just friends
that just fool around
way too much
took your shirt off
wanted a hug
felt like a drug
unsure of what to say
laying together under the trees
we'd stay
ever so lightly
you'd touch my face
and you're the only one
who's eyes i meet
and not get weak
didn't need to speak
cause your smile
said it all
your satisfied and so am i

No one knows, i'm in love


Can't help it
when my hands sweat
when I'm around her
i wanna be with her
don't wanna be with her
wanna talk to her
walk with her
how do i choose?

when i don't want no one to know
that i love her so
crazy out of my mind
wasting all my time
can't get her out of my head
thinking about what she said

don't know what to do
when I'm crazy in love with you
things were fine when you were
talking to me all the time
just can't leave you alone

so i do love you
but what's a boy like me to do
when love can't make up its mind

Comments Links to this post
Powered by Blogger | Converted by BloggerTheme