::SiRi PeNGeMBaRa BerMULa : UK MALaySiA @ UKM


Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Di saat aku mengarang coretan ini, aku berada di UK Malaysia Aka UKM.  Tujuan aku ke UKM adalah untuk melawat kawan-kawan dan seterusnya merapatkan ukhwah antara kami.  Aku telah bercadang untuk menginap di sini beberapa hari dan hasil persetujuan bersama kawan, aku dibenarkan untuk menginap di bilik beliau. 

Pertama kali melangkah masuk ke bilik kawan aku, aku sangat kaget apabila melihat ruang biliknya amat luas, mempunyai dapur, ruang  tamu dan peralatan lengkap ibarat sebuah ‘apartment’. 

Kawan aku ada memberitahu bahawa setiap bilik, penghuninya adalah hanya dua orang sahaja.  Tidak semena-mena timbulnya rasa iri hati kerana di kolej kediaman yang aku duduki, pelajar ditetapkan tiga orang sebilik, ruangan juga adalah sempit.

Satu perkara lagi yang membuatkan aku “jeolous’  ialah capaian internet di UKM adalah laju kerana menggunakan perkhidmatan jaring.  Kelajuan internet ketika memuat turun ialah 135 kb/ second. Capaian internetnya berkali ganda lebih pantas daripada capaian internet di kolej aku. Dalam dunia masa kini, capaian internet yang laju adalah perlu bagi memudahkan pelbagai urusan terutama yang melibatkan sistem online.  Jika kita pandai memanipulasikan IT, ia mampu memberikan sumber maklumat yang tidak terkira banyaknya.  Ibarat kata orang “maklumat dihujung jari” atau “maklumat 1 klik”.

Akhir kata, sebelum aku merapu ke arah lebih jauh.  Aku ingin mengundurkan dirikan dengan sebuah cerita lucu.  Harap cerita ini dapat menghiburkan anda semua::

Tajuk : kahwin

Suzy menyampaikan hasrat hatinya kepada bapanya untuk berkahwin dengan Robert, Jejaka pilihannya yang juga adalah jiran dan teman sepermainannya sejak kecil lagi.
Suzy: Ayah, Robert melamar saya. Kami mahu berkahwin.
Ayah: Apa? Tidak boleh! Kamu boleh berkahwin dengan sesiapa saja kecuali Robert.
Suzy: Tapi mengapa?
Ayah: (Separuh berbisik) Kerana Robert sebenarnya adalah abangmu. Tapi, jangan beritahu ibumu ye!
Terkejut dengan jawapan itu, suzy pergi pula kepada ibunya.
Suzy: Ibu, Ayah melarang saya berkahwin dengan Robert.
Ibu: Tak usah dengar cakap ayah kamu tu. Kamu boleh kahwin dengan sesiapa yang kamu suka termasuk Robert.
Suzi: Tapi kata ayah, Robert itu abang saya. Adik beradik kan tak boleh kahwin.
Ibu: (Separuh berbisik) Hmmm.... Ayah kamu pun tak tahu kamu bukan anaknya.
Suzy: Ha!!??!!


Comments
Powered by Blogger | Converted by BloggerTheme