XP vs 7

Salam sejahtera dan salam 1 Malaysia.

Dewasa ini, windows XP tidak asing lagi kepada kita semua terutama mereka yang sentiasa menggunakan laptop atau desktop. Daripada hasil pengamatan yang aku buat, windows XP merupakan Os yang terbaik dalam keluaran syarikat microsoft. Hal ini tidak dapat disangkal apabila ramai orang menggunakan perisian windows XP sama ada di pejabat-pejabat ataupun milik persendirian. Oleh kerana itu, aku sendiri telah menggunakan windows XP sebagai Os laptopku.

Namun begitu, pada akhir-akhir ini, windows XP yang dipasangkan di laptop aku sering kali mengalami masalah. Jika sekali sekala tidak mengapa tetapi masalah tersebut kerap berlaku dan aku mula rasa ‘fed up’ dengan windows XP. Antara masalah yang sering kali berlaku ialah ‘windows not genuine’. Permasalahan ini adalah berpunca daripada salah aku sendiri kerana tidak menggunakan windows XP yang original. Hasil daripada soal selidik yang aku buat secara rambang, rata-rata pelajar menggunakan windows XP crack, sama seperti aku. Masakan tidak, harga bagi windows XP original ialah RM300+ dan ramai yang tidak mampu membelinya.

Setelah sekian lama aku menggunakan windows XP dan merasai kepantasan Os tersebut, kini aku mula untuk mencuba keluaran terbaru Microsorf iaitu windows 7. windows 7 merupakan penyelamat kepada kegagalan windows Vista. Windows Vista dianggap sebagai projek mega Microsorf yang tidak berjaya dan ramai yang mengadu kegagalan Os tersebut dalam memenuhi ciri-ciri yang dimahukan pengguna. Untuk membuktikannya, aku pernah menggunakan Windows Vista selama tempoh percubaan 2 minggu. Ternyata hasilnya sangat mengecewakan kerana banyak sorfware tidak dapat diinstall, dek kerana disekat sistem Os tersebut. Selepas itu, aku kembali menggunakan windows XP.

Kini setelah aku membuat sedikit kajian tentang windows 7, ramai pengguna memberikan respon yang positif terhadap Os tersebut. Oleh itu, pada hari ini , aku ingin mencuba menggunakan windows 7. Daripada pengamatan aku, windows 7 boleh diiktirafkan sebagai Os paling berjaya kerana banyak menawarkan ciri-ciri yang lebih menarik dari segi grafik dan kepantasan bekerja adalah sepantas windows XP. Namun begitu, aku tidak boleh puji lebih-lebih kerana aku ingin bersikap adil. Jika dahulu tempoh percubaan menggunakan windows Vista adalah selama 2 bulan, aku juga akan memberikan tempoh percubaan selama 2 bulan terhadap windows 7.

Akhir kata aku harap windows 7 dapat mengekalkan prestasi yang cemerlang supaya aku tidak lagi beralih kepada windows XP yang boleh dianggap sebagai ketinggalan zaman. Sekian.

Comments
Powered by Blogger | Converted by BloggerTheme