SeKaDAr CoReTaN BiAsa..

Salam sejahtera dan salam 1 Malaysia.

Disaat aku mengarang coretan ini, aku berada di atas katil bujangku. Pada hari ini, terdapat satu sesi kuliah yang berjaya menarik perhatian dan minat aku. Ternyata aku tidak tersalah pilih untuk mengikuti kertas novel Melayu kerana ia banyak membincangkan pelbagai kaedah atau langkah dalam menghasilkan sesuatu penulisan yang baik sama ada dalam menghasilkan novel mahupun sebarang bentuk penulisan yang bermutu dan kreatif.

Daripada hasil kuliah yang disampaikan oleh pensyarah tadi, banyak input-input yang boleh digunakan dalam proses penulisan. Antara input tersebut ialah sebelum manghasilkan sebarang bentuk penulisan yang bermutu, kita perlu banyak mengumpul idea, memantapkan idea dan mengembangkan idea supaya menjadi satu kesatuan idea dan seterusnya diungkapkan dalam tulisan atau penulisan. Selain itu, kita perlu banyak membaca hasil penulisan orang lain. Tujuannya bukan untuk mencedok idea penulisan orang lain tetapi untuk mengembangkan idea yang sedia ada. Di samping itu, penulis juga perlu mendapat komen sama ada daripada penulis yang lebih berpengalaman mahupun orang ramai. Tanpa komen daripada mereka, sesebuah penulisan tidak mungkin dapat dinilai sama ada ia adalah baik atau sebaliknya

Dalam memperkatakan bidang penulisan, semua orang mampu menulis tetapi bukan semua orang mampu untuk menghasilkan penulisan yang baik. Hal ini kerana idea dan ilham untuk menulis merupakan satu anugerah daripada Tuhan kepada seseorang. Selain itu, terdapat juga segelintir orang yang mempunyai bakat dalam menghasilkan bentuk tulisan yang baik. Namun jika bakat tersebut tidak diasah, ia tidak mempunyai apa-apa makna atau ianya sekadar berkubur sebagai bakat terpendam.

Kini dengan input-input yang aku dapat, aku cuba untuk menjadi seorang penulis yang baik tetapi aku sedar bahawa harapanku agak tinggi menggunung dan tidak mungkin dicapai. Hal ini kerana kebanyakan coretan yang aku hasilkan berkisarkan kehidupan aku seharian dan tidak mungkin ramai orang untuk membaca bahkan memberikan komen. Namun kita tidak seharusnya takut untuk mencuba dan jangan takut untuk gagal.



Comments
Powered by Blogger | Converted by BloggerTheme