FeNoMENa FaCeBOOk..

Salam perpaduan dan salam 1 Malaysia.

Logo diatas mungkin tidak asing lagi kepada kita semua, ia merupakan sebuah laman sosial yang begitu popular dalam kalangan masyarakat dunia pada masa kini. Menurut hasil pemerhatian yang aku jalankan, facebook telah berjaya mencuri perhatian dan minat pelbagai golongan iaitu golongan dewasa,remaja yang sudah bekerja mahupun yang masih berstatus pelajar.

Fenomena tsunami facebook begitu cepat menular dalam masyarakat kita pada masa kini. Ekoran daripada itu, kerajaan Malaysia cuba manfaatkan laman sosial tersebut dalam merealisasikan matlamat 1 Malaysia. Daripada pemerhatian aku, keahlian dalam facebook 1 Malaysia begitu ramai dan ia menunjukkan kejayaan terhadap pendekatan yang digunapakai. Selain itu, PDRM turut mengambil insentif mengggunakan facebook sebagai ‘platform’ dalam mendekati rakyat dan mereka mengharapkan pendekatan tersebut dapat mengurangkan kadar jenayah di Malaysia

Mengikut statistik tahun 2007, pengguna facebook menjangkau 140 juta orang. Tetapi baru-baru ini, facebook mengeluarkan kenyataan bahawa penggunanya meningkat kepada 240 juta orang. Satu angka yang cukup besar dalam tempoh setahun. Jadi tidak hairanlah jika facebook boleh menjana pendapatan hingga AS$300 juta pada tahun 2008. Pada tahun 2009 sehingga tahun 2010, aku belum mendapatkan statistik daripada sumber yang sah untuk diletakkan di sini.

Baiklah, di sini aku mahu berkongsi beberapa fakta yang menarik berkaitan dengan “facebook”- sumber daripada internet

  • Facebook adalah milik Mark Zuckerberg. Dia adalah mahasiswa harvard university dan aktif sebagai anggota Alpha Epsilon Pi. What is Alpha Epsilon Pi? baca artikel ini untuk mengetahui lebih lanjut

  • Alpha Epsilon Pi ialah perkumpulan mahasiswa yahudi di Amerika Utara, yang mempunyai misi sebagai berikut :

Alpha Epsilon Pi, the Jewish Fraternity of North America, was founded to provide opportunities for Jewish men seeking the best possible college and fraternity experience. We have maintained the integrity of our purpose by strengthening our ties to the Jewish community and serving as a link between high school and career. Alpha Epsilon Pi develops leadership for the North American Jewish community at a critical time in a young man's life. Alpha Epsilon Pi's role is to encourage the Jewish student to remain dedicated to Jewish ideals, values, and ethics and to prepare the student to be one of tomorrow's leaders so that he may help himself, his family, his community, and his people.

Secara ringkas hasil daripada teks ialah facebook merupakan satu laman sosial untuk mencari pemimpin kaum yahudi.

  • Facebook mendapat keuntungan daripada iklan yang dipasang dan keuntungan tersebut digunakan untuk membiayai peperangan Israel terhadap Palestin.

Akhir sekali, aku berhasrat untuk mendapat pendapat serta pandangan anda semua tentang facebook. Semoga perkongsian maklumat bersama dapat mendapatkan merungkai segala permasalahan yang timbul. Sekian..

Comments
Powered by Blogger | Converted by BloggerTheme