HuKUmnya SyUBaHaH..

Salam ramadhan dan salam 1 Malaysia..

Bertemu lagi kita dalam rancangan ‘bersama mr.beloved’. sepertimana dalam post/warkah yang lepas, aku ada mengemukakan persoalan iaitu halal atau haram kah pendapatan pengiklanan melalui syarikat Nuffnang dan Advertlets.

Kini persoalan itu telah terjawab melalui perbincangan bersama-sama rakan telah merungkai sedikit penyelesaiannya. Jawapan yang paling terbaik diterima daripada seorang rakan ialah dia menyatakan hukumnya adalah syubahah iaitu ada perkara baik dan ada perkara tidak baik. Mengikut kata dia lagi, kita boleh memilih sama ada meneruskan atau menamatkan sesuatu perbuatan/pekerjaan tersebut. Dengan kata lain, pekerjaan tersebut mahu dikatakan halal tidak dan haram pun tidak. Maka dengan itu, kita yang harus membuat keputusan yang rasional dan bijaksana.

Sebenarnya perkara ini tidak hanya berhenti setakat pendapat daripada rakan aku sahaja. Perkara ini telah aku bawa dan bincangkan dengan seorang ustaz daripada Akademi Pengajian Islam. Beliau menyatakan bahawa pengiklanan yang tidak mempunyai unsur penindasan adalah halal dan setelah aku terangkan sedikit pasal pengiklanan melalui Nuffnang dan Advertlets, beliau menyatakan hukumnya adalah Syubahah walaupun kita sendiri yang klik pada iklan tersebut. Jika anda bagaimana, adakah anda meneruskan pengiklanan tersebut?? Tepuk dada, tanya selera.

Dalam kesempatan aku untuk berjumpa dengan ustaz, aku pun menanyakan satu pertanyaan lagi kepada beliau. Ok aku ringkaskan sedikit pertanyaan aku tersebut. Begini, saya semalam telah mendaftarkan diri dalam satu syarikat pengiklanan tetapi yang menjadi was-wasnya ialah saya mendapat 800 dollar sebagai bonus pendaftaran dan bonus ni terhad kepada 8000 keahlian yang pertama. Selain itu, setiap orang yang kita taja supaya menyertai syarikat tersebut, kita akan dibayar 8 dollar seorang. Tetapi yang menjadi keberatan seseorang untuk join syarikat ini ialah mereka perlu mengumpul 8888 dollar, baru mereka boleh menerima cek daripada syarikat tersebut. Perlu ditegaskan bahawa tiada bayaran dikenakan untuk pendaftaran. Apakah pendapat ustaz tentang perkara ini?? Lantas beliau menyatakan bahawa hukumnya adalah Syubahah. Setiap orang yang menyertai dan kita mendapat 8 dollar ialah sebagai upah kita dalam mempromosikan syarikat tersebut. Apakah nilai 8 dollar setiap orang yang kita dapat adalah tinggi berbanding dengan pengiklanan ubat gigi collgate yang membayar RM3.2 juta setahun kepada syarikat pengiklanan?? Anda fikir-fikirkan la perkara ini..di sini aku sediakan link website syarikat tersebut untuk anda kaji..jika ada sebarang keraguan, sila bagitahu aku…sekian sahaja untuk kali ini..

http://numenmail.com/pages/index.php?refid=ayeserati

1 Response to "HuKUmnya SyUBaHaH.."

  1. oooo......
    thanx 4 de info...
    :)

Powered by Blogger | Converted by BloggerTheme