Kes simbah asid @ cuka getah | Penyelesaian masalah


Pelbagai berita yang memaparkan kecederaan manusia berpunca daripada simbahan cuka asid getah sering menjadi paparan di media, seolah-olah bahan berkenaan umpama musuh yang harus dijauhi.

Namun, tanpa menggunakannya, ia menyukarkan golongan penoreh getah menjalankan kerja harian mereka.



Bagi mengatasi masalah itu, Hiska Padu Sdn Bhd (Hiska Padu) memperkenalkan cecair asid getah iaitu Hiska yang mesra pengguna bagi membantu pengusaha ladang mendapat hasil lebih lumayan.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Mohd Hisham Kassim berkata, selain membantu mendapatkan hasil lebih banyak, ia selamat digunakan serta mampu membekukan getah dalam tempoh singkat.

“Sekiranya penoreh getah menggunakan Hiska, mereka bukan saja memperoleh hasil getah beku yang lebih berat, malah membantu mempercepatkan proses pembekuan antara satu dan tiga minit berbanding cecair asid biasa yang memakan masa antara tiga jam hingga satu hari,” katanya.

Menurutnya, Hiska tidak mendatangkan kecederaan kepada pengguna sebagaimana asid getah yang biasa dan ia membantu mengurangkan risiko kecederaan kepada pengguna serta mengelakkan kerosakan pada akar dan kulit pokok getah.

“Apa yang kita sering dengar kebelakangan ini, ramai menjadi mangsa simbahan asid getah kerana kandungannya yang mampu merosakkan kulit, namun Hiska selamat digunakan, bahkan penoreh getah boleh menggunakan tangan untuk mengambil getah beku.

“Kami berharap dengan memperkenalkan produk ini, tidak ada lagi berita mengenai mangsa simbahan asid getah dan penoreh getah dapat menjalankan tanggungjawab mereka dengan produktif,” katanya.


Penyelesaian kes simbah asid

  1. Haramkan penggunaan @ penjualan cuka getah. Bagi tujuan membekukan susu getah, penggunaan produk alternative iaitu Hiska amat digalakkan.
  2. Pihak yang berwajib harus sentiasa membuat rondaan atau pemantauan yang lebih meluas dan mengenalpasti kawasan yang berisiko tinggi berlakunya jenayah simbah asid.


tag: kes simbah cuka getah 2011,cuka asid getah,Hiska,haramkan penggunaan cuka asid getah,Hiska asid getah mesra pengguna.

Powered by Blogger | Converted by BloggerTheme